gototopgototop
آگهی
صفحه اصلی ارسالی کاربران مقالات ای برادرم! ایمان بدون جهاد؟! ( از سلسله ترجمه «حَرِّض المؤمنین» (1) )
کلام ناب

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و سلم می فرماید:

«اجر تمام اعمال زمانی که  صاحبش بمیرد، قطع می شود مگر مرابط در راه الله که عملش برایش زیاد می شود و رزقش تا روز قيامت به او داده می شود»

به روایت طبرانی

ارسالی کاربران - مقالات

[Image][Image]

بسم الله الرحمن الرحيم

 

مقدمه مؤلف . . . الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، وعلى آله وصحبه، ومن اهتدى بهديه إلى يوم الدين. أما بعد:

برادرم ، السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

از الله بزرگ و بلند مرتبه خواهانم که تو را به سوی علم نافع و عمل صالح موفق کرده و برایمان قبولی دنیا و آخرت را نصیب کند و من و تو را در چیزی از حق که در آن اختلاف پیش آمده، هدایت کند چرا که او هر کس را که بخواهد به راه راست هدایت می کند.

ای برادرم آن خدایی را که بر پنهانی های  قلب آگاه است، شاهد می گیرم که من، تو را به خاطر الله دوست دارم. تو نمی دانی که در قلبم هنگام دیدارت چه می گذرد؟ چون در وجودت سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم محسوس است؛ به خدا قسم!، هنگامی که تو را مطیع الله می بینم و یا در حال نماز خواندن و قرآن خواندن و نصیحت کردن و سخنرانی می یابمت، نمی دانم محبتی که نسبت به تو دارم، چقدر است.

ای برادرم اختلافی که بین من و تو پیش آمد، محبتمان را از بین نبرده و نزد من چیزی را زیاد نکرد مگر محبتی که نسبت به تو داشتم و لیکن بر آن شدم، این جملات را که مدتی بود در ذهنم پراکنده بودند، را برایت از باب نصیحت بنویسم و بفرستم که لابه لایش محبت و برادری است و از قلبی به سوی قلبی برخاسته تا ثمراتش به اذن رب العالمین به بار نشیند، پس این گفته ها را بشناس و دنیا را با آن آشنا کن. 

ای برادرم چه چیزی زیباتر از این است که انسان، آراسته به عقیده ی پاک و زلالی باشد که پایه و اساس آن بر کتاب و سنت است و با فهم سلف صالح امت کامل شود، در این هنگام است که نشانه های اسلام در شخص بروز کرده و قلبش را مالامال از علایق ایمانی می کند و قلبش بر رب بودن الله و خدا بودنش پیمان می بندد و او را با اسماء نیک و صفات برتر توصیف می کند و درک خواهد کرد که باید او را تنها عبادت کند و برایش هیچ مثال و مانند و همتایی قرار ندهد چرا که الله از این کار پاک است و منزه.

این همان عقیده ای  است که از شر عقاید تازه وارد و بدعی  که در مسائل ایمان و اسماء و احکام به وجود آمده اند، سالم مانده است، پس فقط کسی تکفیر می شود که الله و رسولش او را تکفیر کرده اند و شروط تکفیر برایش اقامه می شود و موانع برداشته می شود و کارش به اهل علم با بصیرت محول می گردد.

خروج علیه حاکمی که الله تعالی امر مسلمانان را به عهده اش نهاده است و اهل حل و عقد با او بیعت کرده اند، جایز نبوده و باید از او در غیر معصیت و گناه و بدون تقدیس و غلو در مکانتش، اطاعت شود، مادامی که کفر بواح و آشکاری که (برای کفر بودنش) دلیلی از جانب الله تعالی داشته باشد را انجام ندهد.

با این عقیده و اساس؛ آیا مشتاق پیرامون این صحبت نمی شوی که در مورد فریضه ای تعطیل شده می باشد که همان جهاد در راه الله تعالی است.

شیخ ابو احمد البرقاوی به یکی از دوستانش

 

FORM_HEADER

FORM_CAPTCHA
FORM_CAPTCHA_REFRESH